PostHeaderIcon Archiwum 2010/2011

PostHeaderIcon Wyjazd do Bydgoszczy

Wyjazd do Bydgoszczy (26-29 maja2011)

 

Trzy studentki naszego koła wraz z opiekunką mgr Aleksandrą Gancarz uczestniczyły w wyjeździe studyjnym do Bydgoszczy.  Głównym celem wyjazdu było zapoznanie się z działalnością Akademickiego Centrum Wolontariatu w Bydgoszczy oraz fundacj ą "Doktor Clown". Prócz tegoo   studenci uczestniczyli również w Bydgoskim Festiwalu Nauki, zwiedzali Bydgoszcz i zrobili sobie wycieczkę do Torunia. Oto relacje uczestników:

 

 

Podczas wizyty w Bydgoszczy wzięłyśmy udział w wybranych warsztatach i wykładach organizowanych w ramach Festiwalu Nauki. Bydgoski festiwal, to co roczna impreza popularnonaukowa organizowana przez bydgoskie uczelnie i środowisko pozaakademickie. Atrakcje zawarte w programie są skierowane nie tylko do studentów, ale i do młodzieży oraz dzieci szkolnych, seniorów, przedszkolaków, a nawet całych rodzin. Uczestniczyłyśmy w warsztatach zatytułowanych „Integracja sensoryczna, czyli o roli zmysłów w życiu, szczególnie dziecka”, które poprowadziły mgr Aleksandra Hojda oraz mgr Marta Bilska z Centrum Terapii Dziecka IMPULS. Podczas swych zajęć omówiły czym jest integracja sensoryczna, jak zdiagnozować jej zaburzenia, oraz z czego one wynikają. Pokazały jak wygląda sprzęt wspomagający rozwój integracji sensorycznej, jak pomagać takiemu dziecku i gdzie kierować się po pomoc. Dla nas - studentów pedagogiki warsztaty były niezwykle kształcące, a zdobyta na nich wiedza z pewnością będzie przydatna. Następnego dnia (27.05.2011) od samego rana korzystałyśmy z atrakcji festiwalu. Dzień rozpoczął się od obejrzenia wystawy prac rękodzielniczych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Koronowie. Dokładność, pomysłowość, misterne wykonanie i różnorodność prac zachwyciła wszystkich. Następnie uczestniczyłyśmy w wykładzie zatytułowanym „Rok Czesława Miłosza” poprowadzonym przez dr Dariusza Lebiodę. Wykład był niezwykle dla nas cenny ze względu na polsko - litewski projekt, który dotyczy zagadnień związanych z życiem i twórczością noblisty. Wykład połączony był z pokazem zdjęć z miejscami związanymi z Miłoszem, ze skanami jego korespondencji z autorem niniejszego wykładu oraz z fotografiami noblisty z jego młodzieńczych lat. Słuchacze wykładu dowiedzieli się m.in. o wielu kontrowersjach związanych z postacią Czesława Miłosza, o jego zamiłowaniu do leśnictwa, o tym, że w młodości miał ksywę Jajko i o innych sprawach związanych z poetą. Tego dnia miałyśmy również możliwość zakosztować potraw niemieckich, których degustacja została przygotowana z okazji Dnia Niemieckiego organizowanego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz odwiedzić tamtejszą bibliotekę. Trzeciego dnia odwiedziłyśmy uniwersytecki ogród botaniczny, gdzie pod opieką przewodnika miałyśmy możliwość zobaczyć, powąchać i dotknąć niezwykłych rośli m.in. różę bez kolcy, kasztanowca o jadalnych owocach, dęba bezszypułkowatego, opuncję, drzewo zielonej pomarańczy, krzew konwaliowy, gwiazdosze, które są jedną z najrzadszych grup grzybów i wiele innych. Jest to wspaniałe miejsce gdzie nie tylko można się czegoś ciekawego dowiedzieć ale i zrelaksować i odpocząć, taki ogród to prawdziwy skarb. Kolejną niesamowitą atrakcją były warsztaty z pedagogiki cyrku, w których także wzięłyśmy udział. Na zajęcia przybyli przebrani za klaunów i nauczyli się puszczać ogromne bańki mydlane oraz kręcić talerzami na kijku. Warsztaty poprowadzili Nina Woderska oraz Dawid Frasz, którzy na co dzień pracują jako pedagodzy. Bydgoski Festiwal Nauki to duże przedsięwzięcie, zaplanowane tak aby każdy znalazł coś dla siebie. Nie pozostaje nic innego jak pogratulować organizatorom i pomysłodawcom festiwalu.

 

W piątek po południu postanowiliśmy poznać uroki Bydgoszczy z całym bogactwem widoków, smaków i innych atrakcji. Pokonując pieszo długie kilometry w towarzystwie naszych bydgoskich przewodników z ACW, zobaczyliśmy monumentalną Bazylikę św. Wincentego à Paulo zbudowaną tuż przed drugą wojną światową, Filharmonię Pomorską, przed którą podziwialiśmy nowoczesny pomnik jej wieloletniego dyrektora Andrzeja Szwalbego oraz podobizny innych wirtuozów i kompozytorów wykutych w kamieniu, Operę Novą, gdzie mieści się teatr muzyczny i bardzo modna sala bankietowa, okno w kamienicy przy Starym Rynku, gdzie pojawia się dwa razy dziennie wyrzeźbiony Pan Twardowski.
Zobaczyliśmy także mnóstwo przeróżnych pomników: nagą Łuczniczkę naprzeciwko Teatru Polskiego, Trzy Gracje rozprawiające z wdziękiem i radością na jakiś sobie tylko znany temat, nowoczesny pomnik Mikołaja Kopernika wykonany z wikliny, Mariana Rejewskiego siedzącego na ławeczce wedle współczesnej mody, dzieci bawiące się z gęsią w miejscu nader niebezpiecznym – na szczycie wysokiego obelisku, z którego spaść mogą prosto do fontanny. Jako rozsądni pedagodzy nie martwiliśmy zanadto losem dzieci, ufając ich doświadczeniu, które zdobywają w tym miejscu od 1909 r. Naszą uwagę przykuł jednak na dłuższą chwilę przechodzący przez Brdę, czyli pomnik młodzieńca idącego po linie nad rzeką, z przepaską na biodrach, z sandałami na ramieniu, trzymający w rękach strzałę i żerdź. Choć waży on 50 kg, nigdy nie obraca się do góry nogami, nawet przy silnym wietrze. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu środka ciężkości rzeźby nad liną. Ta kilkuletnia zaledwie rzeźba cieszy się ogromną popularnością wśród turystów oraz samych bydgoszczan.
Wędrując po mieście co rusz mijaliśmy jakiś most, gdyż przez Bydgoszcz przepływają: Brda, Wisła, Kanał Bydgoski i Górnonotecki, Flis, Młynówka i Prądy. Na jednym z mostów zakochane pary przymocowują do barierki kłódki, zamykając je i wyrzucając klucz do wody. W tym miejscu można zobaczyć kłódki w rozmaitych kolorach i rozmiarach – od maleńkich po bardzo masywne. Na każdej z nich wypisane lub wygrawerowane są imiona zakochanych. To bardzo romantyczny obyczaj!
Nasi bydgoscy przewodnicy z dumą pokazali nam miejsce nad rzeką Młynówką, gdzie kręcone były niektóre sceny serialu „Czterej pancerni i pies”. Było to nieopodal Wyspy Młyńskiej, gdzie mieliśmy okazję bawić się na koncercie zespołu „Leszcze”. Naszą piątkową wędrówkę ulicami Bydgoszczy zakończyliśmy w restauracji, delektując się przepysznymi naleśnikami.

 

 

 

 

PostHeaderIcon Konferencja w Krakowie

 

W dniach 2 i 3 czerwca 2011 r. członkini KNEM-u – Karolina Kania wraz z opiekunkami naszego Koła – dr Barbarą Grabowską i mgr Aleksandrą Gancarz, wzięła udział w konferencji Edukacja międzykulturowa w kontekście migracji docelowej, która odbyła się w Willi Decjusza w Krakowie. Panie wygłosiły wystąpienia pt. Współcześni repatrianci w polskim społeczeństwie (A. Gancarz) oraz Integracja obcokrajowców w środowisku wielokulturowym – na przykładzie Lycée Pilote Innovant International w Jaunay-Clan (B. Grabowska, K. Kania). W czasie dwudniowej konferencji były poruszane tematy dotyczące edukacji w perspektywie wielokulturowości, aspektu instytucjonalnego edukacji międzykulturowej, a także integracji Romów w Polsce. Organizatorzy konferencji planują wydanie publikacji, w której zostaną zawarte wszystkie wygłoszone w czasie konferencji referaty.

Dwa dni konferencji w pięknie położonym ośrodku, ciekawe wystąpienia i dyskusje sprawiły, że z przyjemnością uczestniczyłyśmy w tym naukowym spotkaniu.

 

Zmieniony (niedziela, 04 września 2011 19:42)

 

PostHeaderIcon PESTALOZZI w Cieszynie

24 maja 2011 w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w CIESZYNIE w ramach programu PESTALOZZI odbyło się seminarium dla studentów zatytułowane Warsztaty Międzykulturowe Rady Europy dla studentów Uniwersytetu Śląskiego. Do wzięcia udziału w wydarzeniu zaprosiły studentki z Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej – Anna Bachniak i Karolina Kania, które zorganizowały seminarium razem z Panią Renią Kowalską – przewodniczącą Stowarzyszenia Europa Języków i Kultur dzięki wsparciu i przychylności RADY Europy.
W czasie trzech godzin warsztatów siedemnastu cieszyńskich żaków, studiujących pedagogikę, etnologię czy muzykę, dowiedziało się, jakie są zadania Rady Europy, a także na czym polega program Pestalozzi (prezentacja przygotowana przez Karolinę Kanię).
Następnie wykonując różne zadania zaproponowane nam przez Panią Renię Kowalską studenci mieli szansę na poznanie metod pracy w grupach wielokulturowych. Największym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje pudełek z pamiątkami przygotowanych przez uczestników. Każdy miał za zadania przynieść na warsztaty pudełko, w którym znalazłoby się coś od siebie, z pokoju, z domu, z miasta, z regionu, z kraju i ze świata. Podczas prezentacji mogliśmy zobaczyć co jest dla nas ważne, jakie wspomnienia pozostają nam najczęściej w pamięci i zarazem jak bardzo się od siebie różnimy.
W trakcie warsztatów zostały wykorzystane następujące materiały dydaktyczne Pestalozzi: „Drama activities to raise awareness of cultural and social diversity in the classroom” - Hilal AKYÜZ, „Diversity of belongings – diversity of Exchange” - Hugo Verkest oraz „La découverte des différences de rythme et de mode de vieà l'occasion d'un échange scolaire” - Renata Klimek-Kowalska.
Każdy z uczestników otrzymał materiały wykorzystane w trakcie warsztatów, mapy Rady Europy, broszury dotyczące programu Pestalozzi (przygotowane przez Annę Bachniak i Karolinę Kania) oraz zaświadczenia o udziale w warsztatach.
Wszyscy uczestnicy warsztatów mają nadzieję na kolejne warsztaty w ramach programu Pestalozzi w przyszłym roku akademickim. Może tym razem spotkanie będzie miało charakter międzynarodowy?
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w galerii

Poniżej znajdują się materiały warsztatowe:

Zmieniony (niedziela, 04 września 2011 19:42)

 

PostHeaderIcon Łowcy.B

W poniedziałek 9 maja 2011 roku w naszym Uniwersytecie odbyło się niecodzienne wydarzenie. Członkowie naszego koła zaprosili Członków kabaretu Łowcy.B do wzięcia udziału w „pojedynku gigantów”. Absolwenci naszego Wydziału zmierzyli się z dr Tadeuszem Kanią – ich wykładowcą i promotorem prac magisterskich dwóch, spośród sześciu członków kabaretu.
Spotkanie odbyło się w Sali Konferencyjnej w poniedziałkowe popołudnie i uczestniczyło w nim około 200 studentów cieszyńskich wydziałów UŚ. Sławek Szczęch, Barytosz Góra, Paweł Pindur, Maryjusz Kałamaga, Maciek Szczęch, Barytosz Gajda dzielnie odpowiadali na pytania zadawane przez Pana doktora i sami nie pozostawali dłużni. Wspomnienia, anegdoty i śmieszne historie pozwoliły nie tylko członkom kabaretu, ale także osobom uczestniczącym w spotkaniu, przenieść się kilka lat wstecz, kiedy to znani wszystkim Łowcy studiowali i dzielnie walczyli na cieszyńskiej uczelni.

Po pojedynku nadszedł czas na występ Kabaretu. O godzinie 19:00 w auli Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie członkowie Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej zaprosili na charytatywny występ kabaretu Łowcy.B. Aula uniwersytecka była wypełniona po brzegi, a występ, oprócz szczytnego celu, był świetną okazją do zobaczenia „na żywo” w akcji absolwentów WEiNoE. Dochód ze sprzedaży biletów, który wyniósł 6 258,74 zł został w całości przeznaczony na działalność Stowarzyszenia na rzecz wspierania rodziny „SILOE IN NOBIS”  zobacz

Dziękujemy Członkom Kabaretu za otwartość, chęć niesienia pomocy oraz udaną współpracę. Przypominamy także, że był to już trzeci charytatywny występ Łowców.B w naszym Uniwersytecie.

Zmieniony (niedziela, 04 września 2011 19:42)

 

PostHeaderIcon Metody pracy z dzieckiem

Ostatniego dnia Festiwalu Nauki (14 kwietnia 2011) studenci należący do Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej zrealizowali warsztaty „Metody pracy z dzieckiem”. Zostały one przeprowadzone przez dwie członkinie koła Justynę Jabłekę i Irenę Foks. Wstępu teoretycznego wraz z przykładowymi ćwiczeniami dokonała mgr Izabela Krzemińska-Woźniak. W spotkaniu uczestniczyło dwudziestu studentów cieszyńskiej uczelni. Wśród nich były osoby studiujące pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą, zintegrowaną edukację wczesnoszkolną i wychowanie przedszkolne, etnologię, animację społeczno-kulturalną, grafikę, czy też studiujące na specjalności asystent osoby niepełnosprawnej. Studenci biorący udział w warsztatach mogli poznać wiele ciekawych metod oraz sposobów pracy z dziećmi. Podczas spotkania nie zabrakło między innymi metod integracyjnych i aktywizujących, metody problemowej, oraz wszelkiego rodzaju rozgrzewaczy. To były cztery godziny naprawdę intensywnego działania. W tym czasie uczestnicy warsztatów brali udział w licznych ćwiczeniach i zadaniach, które zwiększały ich wiedzę, a przede wszystkim doskonaliły ich praktyczne umiejętności. Już wkrótce (18 maja 2011) uczestnicy warsztatów będą mogli się sprawdzić także „po tej drugiej stronie”. Na ten właśnie dzień zaplanowano krótkie spotkanie, w tym samym gronie, podczas którego studenci, korzystając z wiedzy zdobytej na warsztatach, będą przeprowadzać swoje przykładowe ćwiczenia.

Film z warsztatów

 

 

 

Zmieniony (poniedziałek, 19 marca 2012 21:08)

 
Więcej artykułów…